Waarom je je foto’s aan veel mensen moet laten zien


Foto’s maak je in eerste instantie voor jezelf. Als jij tevreden bent, is het goed. Laatst hoorde ik op de Masterclass Storytelling door Rosa Verhoeve een andere quote: Een foto maak je niet voor in een laatje. Dat is ook helemaal waar. Beiden zijn waar, de een niet meer of minder dan de ander.

Het is wel de vraag wat je met de foto’s wilt doen. Maak je hem echt helemaal voor jezelf en bewaar je hem op je computer, of ga je hem afdrukken en ergens ophangen? Zodra je de foto in de openbaarheid brengt, gaan de beschouwers er een mening over vormen die ze wellicht ook met je delen. En daar kun je alleen maar van leren. Kritiek op jouw foto’s is minder fijn dan lotuitingen, maar is wel veel nuttiger. Daar kun je van leren. Het is dan ook verstandig om je foto’s aan zoveel mogelijk mensen te laten zien en hun commentaren op te zuigen als een spons.

Enkele weken geleden liet ik bij een bijeenkomst van Fotocollectief Visie+ de foto’s zien die ik gemaakt hebt voor Storytelling met thema ‘Het gevoel van 17‘. Ik had toen ook een paar foto’s meegenomen die ik van mijn jongste zoon gemaakt had als profopnamen. Na wat commentaar en geschuif werd opeens een foto van hem en één van mij naast elkaar gelegd. Net alsof je een beeldverhaal in 2 foto’s laat zien van hoe het was en hoe het nu is. Grappig, want hoewel ik die foto’s al weken geleden afgedrukt had, had ik ze zelf nog niet zo naast elkaar gelegd en het verband gezien.

Zo zie je maar weer dat je foto’s meer gaan doen als je er meer mensen naar laat kijken!

 

Toen en Nu - [c] Marcel Borgstijn

Deel dit bericht:

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *